Dlaczego powinienem chodzić do szkoły?
To często zadawane pytanie, któremu rzadko poświęca się poważną uwagę, a tym bardziej wiarygodną odpowiedź, która ma sens dla dzieci. Chciałbym opowiedzieć o możliwych odpowiedziach, choć nie w sposób, który odbije się szerokim echem wśród uczniów.
Chodzi tu częściowo o cel szkoły w jej obecnej formie, a częściowo o to, jakie cele mogą być pożądane w szybko zmieniającym się świecie. Dla wielu uczniów powody, dla których warto chodzić do szkoły, mogą wyglądać mniej więcej tak:
- Aby się uczyć
- Aby nauczyć się czytać i pisać
- Umieć liczyć i „umieć liczyć kasę”.
- Zdobywać dobre oceny
- Nawiązać przyjaźnie
- Uprawiać sport
- Dostać się na studia
- Aby nauczyć się umiejętności lub handlu
- Zdobyć pracę
- Czasami uczniowie mogą popaść w filozofię i odpowiedzieć:
- Aby dowiedzieć się czegoś o sobie i udoskonalić siebie
- Aby dowiedzieć się kim jestem
- Aby przygotować się na przyszłość
Jednak żadna z tych odpowiedzi nie jest na tyle dokładna czy solidna, by sprostać wymaganiom szybko zmieniającego się świata, zmagającego się z nowymi wyzwaniami w zakresie technologii, wartości społeczno-kulturowych, zmian klimatycznych oraz zagrożenia „miejscami” w obliczu „globalizacji”. Zanim zagłębię się w poniższe abstrakcje, odpowiedzmy sobie prosto, językiem przyjaznym dla ucznia, dlaczego uczniowie powinni chodzić do szkoły (zakładając, że nie są „nauczani w domu” lub w inny sposób kierują swoją nauką i zakładając, że taka szkoła jest ich jedynym wyborem).
Więc dlaczego powinieneś chodzić do szkoły? Powinieneś chodzić do szkoły, aby nauczyć się wszystkich rzeczy, których nie wiesz. Następnie, ucząc się niektórych z nich, możesz dowiedzieć się, które z pozostałych rzeczy, jak podejrzewasz, mogą być dla Ciebie wartościowe. Zważywszy na Twoje miejsce, drogę i doświadczenie. Czyli to, co warto wiedzieć dla samego siebie.